En fotografs bekendelser til gavn for fremtidige kunder…
I de “gode gamle dage”, da en fotograf kunne sende en faktura på 3.000 kroner for at fotografere en boremaskine, havde vi kun brug for at vide tre ting:
Hvilken type film vi skulle bruge, hvem der skulle lave farveseparationen og hvordan vi ville blive betalt.
Kunden ville betale for fotografering og andre udgifter som Polaroids, film, filmfremkaldelse og farveseparation, hvilket ville bringe den samlede udgift på en fotografering til omkring 3.000 kroner.
Kunden ville vente tålmodigt en uge på denne multitrins proces. Og hver gang kunne vi levere et færdigt produkt til kundens tilfredshed: en smukt fotograferet boremaskine, separeret og klar til tryk.
I dag har tingene ændret sig. Vi bruger ikke længere film og kunden er ikke længere villig til at vente en uge for at modtage det færdige produkt. Kort sagt: “tid er penge”!
I dag vil kunden have boremaskinen tilbage samme dag eller dagen efter! Hertil kommer, at de forventer et langt mindre honorar for den samme ydelse, der tidligere kostede 3.000 kroner. Og helt ude af kurs, så forventer de en bedre kvalitet end før, for vi er trods alt i den digitale tidsalder! Kunden begrunder forventningen ud fra den forudsætning, at det kun tager et øjeblik, at opnå hvad der tidligere tog en uge. Det er kundens opfattelse. Men langt fra sandheden
Det her forventes af nutidens fotograf:
Han skal vide, hvordan man optimalt betjener et digitalt kamera, opsætning af studie belysning til fotografering og være opmærksom på ”out of gamut” problemer, der især opstår med blanke overflader. Have fuldt kendskab til fotograferings software, farvestyring, farverum og konvertering fra RGB til CMYK – FOGRA27, 29 eller 39? Det er ikke lige meget.
Foruden styring af farver skal fotografen også have fuld forståelse for billedopløsning og betydning af pixel dimensioner. Fordi han ikke kun er en fotograf, men også står for den proces reproanstalterne klarede før i tiden!
Hertil kommer, at han skal vide, hvornår man skal bruge “hvad” og “hvorfor” – såsom hvilke digitale fil typer, billedkomprimeringsteknologi, opsamlings filer, deres fordele, ulemper og hvordan de “processes” korrekt og de bedste indstillinger til forskellige typer af arbejde.
Fotografen skal også vide, hvordan skærmen kalibreres, så skærm output svarer til det der fotograferes, bruge de rigtige print profiler og måske selv opmåle ICC profiler af de forskellige papirtyper der bruges til print og konvertere til sort/hvid, ikke at forglemme. Umiddelbart en nem proces i Photoshop med en knap “konverter til gråtone”, der er ok til middelmådige resultater, men ikke til det optimale kvalitets billede. Og for ikke at nævne de grundlæggende og nødvendige tilpasninger af nye optagelser, når de åbnes i RAW konverterings software inden de når til Photoshop. Fastsætte og justere skygge punkter, farve korrektion, herunder nogle enkle Photoshop kommandoer til at checke kurver, kanaler, masker, checke klippestier, indsætte tekst og eksportere billeder til andre programmer og fil formater, interpolering, anvendelse af plug-ins til effekter eller at “forstørre” billeder og til sidst, men ikke mindst, CD/DVD-skrivning til arkivering af arbejdet og at oprette en database med billeder og hvis kunden presser hårdt nok, også at lære kunden at konvertere filerne korrekt, så kunden kan bruge filerne til deres websider eller til at sende dem som e-mails med vedhæftede filer og … hjælp! Og den viden vil kunden ikke betale for!
Hvad tænker de på? Velkommen til min verden som digital fotograf. Næste gang, du spørger mig, “Hvad koster en optagelse?” Så vil jeg svare: fotograferingen er gratis, men min erfaring er uvurderlig.
For din egen skyld. Gør det rigtige. Engager dig med en kompetent fotograf!