Hvad skaber et godt fotografi?
Et godt foto giver håndgribelige beviser og er den bedste måde at præsentere et emne på.
Et foto er et budskab. Hvis gengivelsen er nøjagtigt – er det et portræt af det oprindelige emne.
Fotografen er kunstneren, der formidler budskabet på en klar, præcis og effektiv måde.
Kameraet og lyset er det værktøj, der anvendes til at opnå billedet.
Før der trykkes på lukkeren er emnet vendt og drejet for at få den optimale forståelse for emnet.
“Hvad skal jeg se på? Kan andre forstå det, så godt jeg kan!”
Om emnet fotograferes alene, på en model eller er placeret i forgrunden i et miljø, er det emnet, der skal have optimale opmærksomhed.
For at skabe det budskab er fotografen nød til at omfatte elementets miljø, som ofte er baggrunden, for at give emnet relevans og tilstedeværelse.
Det er denne kombination af emnet og miljø, som skaber budskabet og stemningen.
Fotografering til reklame er en visuel skabelse og teknisk kunst, der er adskilt fra andre former for fotografering, der blot har karakter af en registrering.
Forståelse af, hvad man kan udelukke, er lige så vigtigt som at vide, hvad der skal med.
Alt, hvad der ikke er en del af budskabet er en skinmanøvre, der fylder op i billedet og utydelig gør budskabet.
Ved at fjerne overflødige “rekvisitter” og komme tæt på emnet, kan der skabes et rent foto.
En maler skaber kunst ved at tilføre mere maling til lærredet, mens en fotograf skaber kunst ved fjerne unødvendige elementer.
Opskriften på et godt foto kan være så simpelt som: emnet, baggrunden og intet andet!